Înregistrare venituri din chirii – ce trebuie să faci?

Dacă ești persoană fizică și vrei să declari veniturile obținute prin închirierea unui imobil, trebuie să pregătești câteva documente înainte să te prezinți la ANAF. În urma înregistrării documentelor, ANAF va emite o decizie de impunere pe baza căreia vei plăti un impozit pe venituri din chirii trimestrial. Citește care sunt pașii pentru înregistrarea unor venituri din chirii:

Înregistrare venituri din chirii

Înregistrare venituri din chirii

Pentru a plăti impozit pe venituri din chirii, trebuie să mergi la ANAF, având la tine următoarele documente:

  1. Actul de proprietate în original și copie xerox
  2. Copie act identitate (buletin) al proprietarului (proprietarilor dacă sunt mai mulți)
  3. Declarația 220 completată în dublu exemplar
  4. Copii acte indentitate chiriași
  5. Certificat energetic în original și copie (precizare: mie nu mi-au cerut, acest document – poate din cauză că blocul este relativ nou?)
  6. Contractul de închiriere al imobilului în 3 exemplare

Câteva observații:

  • Dacă bunul închiriat este obținut în timpul căsătoriei, va trebui să complezi câte 2 formulare 220 de fiecare. De asemenea, ca să nu te complici cu plata impozitului ce îi revine soțului, respectiv soției, trece întreaga sumă declarată pe una din persoane, urmând ca pe celalalt formular 220 să completezi cu 0 în secțiunea Venit brut estimat.
  • Dacă ai înregistrat deja contractul de închiriere și vrei să depui declarația pentru încă un an, pe lângă actul adițional semnat în 3 exemplare, va trebui să aduci și contractul de închiriere semnat inițial.

De ce să plătești impozit pe venituri din chirii?

Închierierea unui contract și înregistrarea acestuia la ANAF oferă o garanție suplimentară atât pentru proprietar cât și pentru chiriaș. Prin urmare diminuezi șansele ca drepturile tale ca proprietar/chiriaș să fie încălcate. De asemeni, înregistrarea unui venit mai mic decât cel încasat nu este o idee prea bună deoarece tu ca și proprietar riști să fii șantajat de propriul chiriaș.
Ce ți se poate întâmpla dacă nu declari un contract de închiriere?

  • te poți trezi fără chiriași fără să fii anunțat;
  • este posibil sa rămâi fără bunurile din casă;
  • poți să primești amendă între 4000 și 5000 lei pentru închirierea locuinței fără contract valabil încheiat;

UPDATE

Ce trebuie sa faci pentru prelungirea unui contract?

Daca esti norocos, a trecut un an cu bine si ai stabilit de comun acord cu chiriasul sa prelungiti colaborarea, trebuie sa redactezi un act aditional pe care sa-l printezi in 3 exemplare si cu care sa te prezinti la Registratura la ANAF. Nu uita sa tiparesti si o copie a contractului de inchiriere.

Ce trebuie sa faci pentru rezilierea unui contract?

Daca vrei sa reziliezi un contract, trebuie sa te prezinti la ANAF cu urmatoarele documente:

  • copie dupa contractul de inchiriere;
  • conventie de incetare a contractului de inchiriere (3 exemplare);
  • Declaratia 200 completata pe anul in curs cu veniturile obtinute pana la momentul incetarii contractului

Ce sfaturi utile puteți să oferiți în calitate de proprietari sau chiriași? Așteptăm comentariile voastre 🙂

Leave a Reply